Torsdag åpnet den nye innkjøringsveien til Skjervøy, og trafikken trenger dermed ikke lenger å gå via Langbakken.

Hele prosjektet skal stå ferdig 1. juli 2018, men på grunn av problemene med stansede vogntog i Langbakken, ble det satt krav til at den nye traseen skulle åpnes senest 1. desember.

– Dette er en bra dag og 1. juli til neste år skal alt være på plass, sier Ivar B. Prestbakmo (Sp), fylkesråd for samferdsel og miljø.

Prestbakmo og Rigmor Thorsteinsen, avdelingsdirektør i Region Nord, skryter over entreprenøren Målselv maskin og transport.

– Det er veldig fint at arbeidet med den nye entreprenøren har gått knirkefritt! Det er ingen selvfølge, men nå kan vi endelig unngå enda en vinter med problemer i Langbakken, sier Prestbakmo.

– En krevende flaskehals

Problematikken i Langbakken har tiltatt de siste årene i takt med den voldsomme produksjonsveksten ved prosessanlegget til Lerøy Aurora på Skjervøy.

– Langbakken er en krevende flaskehals. Jo større vekst sjømatbedriftene har hatt, jo større utfordringer har det blitt på veien til Skjervøy. Fylket har en satsing på å fjerne alle flaskehalsene, og dette er en av dem, sier Prestbakmo.

– Så nå kan både lokalsamfunnet, fylket og Statens vegvesen puste lettet ut. Vi er kjempefornøyde og vi skal ikke ha flere vintre med stående trailere i bakken, legger han til.

Veibredden på den nye traséen har vært diskutert i Skjervøy kommune, men Thorsteinsen avviser at veien er for smal.

– Det er ikke noe som tilsier at det vil bli utfordringer i forhold til veibredden. Den er 6,5 meter og det er en god standard for denne typen vei og i henhold til det som kreves. Trafikkøkning for en viss tid framover er også tatt med i beregningene, sier hun.

Den nye veien har hittil fått omtrent 1,8 kilometer asfalt, imens det er to strekninger med grus. En av grusvei-strekningene ble gravd ferdig til torsdagsformiddag, da det har vært utfordringer med sprenging knyttet til kommunens vannledning.

Litt travelt

Torsdagsformiddag var det markering for åpninga med vegvesenet, entreprenøren og politikere på Skjervøy og fra Troms fylkeskommune. Målselv Maskin og Transport AS fikk mange gode tilbakemeldinger for å ha vært effektiv og å ha holdt seg til tidsplanen.

– Det har vært en enorm framdrift siden Målselv Maskin tok over arbeidet. De skaut fjell som bare juling! sa byggeleder Svein Arne Myrberg i Statens vegvesen.

FLINKE: Byggeleder Svein Arne Myrberg er godt fornøyd med arbeidet som er gjort.

Hentet flere ressurser

Roar Femsteinevik, prosjektleder i Målselv Maskin og Transport AS, er glad for at de fikk prosjektet.

– Vi så jo at dette vil bli travelt da vi overtok prosjektet, så da satt vi inn flere ressurser. Jeg synes vi har hatt et godt samarbeid med vegvesenet. Også var vi heldige med været og fikk lagt asfalt. Vi har hatt utfordringer med vannledninga, og derfor får vi et stykke med grusvei i vinter. I dag ble det litt travelt for å rekke å åpne veien, men jeg synes det er bra at den nå kan åpnes, oppsummerte Femsteinevik.

NESTEN FERDIG: Slik så en del av veistrekningen ut torsdagsformiddag. Senere på dagen var veien klar til åpning.

I vinter vil det være 12-14 ansatte på anlegget ved Langbakken. De skal gjøre prosjektet helt ferdig, noe som blant annet innebærer gang- og sykkelsti med veilys og ny rasteplass ved Skjervøybrua.