I september i fjor startet Aurora Spirit AS i Lyngen sin produksjon av Bivrost Akevitt, Bivrost Gin og Bivrost Vodka. Kun to månder senere ble flaskene lansert på Vinmonopolet  i Norge. Nå har selskapet tatt et steg utenfor landegrensene og nå er merket å få kjøpt i Skottland.

- Produktene våre har vært testet av profesjonelle partnere i utelivsbransjen både i Oslo, Edinburgh, York og Tromsø, så vel som lekmenn og amatører. Vi har vært anmeldt av flere anerkjente testere med svært gode resultater. Tilbakemeldingene er solide, både på merkevaren vår og aroma og smak, sier styreleder Hans-Olav Holtermann Eriksen i en pressemelding.

Merkenavnet Bivrost er knyttet til norrøn mytologi, og er navnet på broen mellom mennesker og gudene som vises som nordlyset. Instagram-kjendis Lasse Matberg er medeier og fungerer som en viktig profil for markedsføringen for den norrøne profilen.

- Det har hele tiden vært en klar målsetning at vi skal raskt ut i eksport. Vi har unike salgsargumenter; verdens nordligste destilleri, vann fra isbreer og arktiske bær og råvarer. Årsaken til at vi starter med Storbritannia er flerdelt: Vi har etablert et datterselskap i Skottland med mange gode kontakter og konkrete volumkunder der, sier Holtermann Eriksen.

På det fasjonable Malmaison hotell i Edinburgh fant den første lanseringen sted.

- Vi tok nærmest over hotellet, og en rekke autoriteter fra den britiske alkoholbransjen og flere norske representanter deltok. Malmaison laget en egen meny av Bivrost, slik at de fikk forsøkt våre edle dråper kombinert med arktiske bær. Videre ble det servert lokal mat av laks, rein og lefser. To fantastiske Morgan racerbiler med Bivrost reklame var parkert foran hotellet, det var rød løper, norsk musikk og norrønt innslag, forteller en entusiastisk styreleder.

De som møtte var blant annet fra lokalområdet i Edinburgh, regionalt i Skottland og selskaper med nettverk til hele verden. Produktet ble tatt godt i mot kan en fornøyd styreleder fortelle.

- Vi fikk fantastiske tilbakemeldinger, og noen svært interessante kontakter i løpet av arrangemenatet. En av gjestene hadde forbindelser og utsalg over hele verden, så vi må bare øke farten på produksjonen fremover.