Mandag ble et felles forslag til NTP-plan 2028-2029 lagt fram av transportetatene; Statens vegvesen, Kystverket, Avinor og Jernbaneverket.

Forslaget baserte seg på to prioriteringslister, hvor forskjellige kriterier er lagt til grunn. Den ene listen tok for seg nytte per investerte kroner, og er en ny regnemodell gitt på oppdrag fra regjeringa.

- Få når opp

- Ved bruk av denne modellen er det veldig få prosjekt som når opp. Denne regnemåten gjør at for eksempel utbedring av veier, hvis det ikke fører til en vesentlig innkorting, stortsett får et negativt resultat, sier regionvegsjef Torbjørn Naimak til Framtid i Nord.

Ved bruk av den andre modellen, som baserer seg på samfunnssikkerhet og beredskap, sammenhengende utbygging og trafikksikkerhet, kommer Kvænangsfjellet inn, med 1,1 milliard kroner for tenkt finansiering mellom år 2024-2029. Disse midlene er ta tenkt å skulle dekke en tunnel gjennom Malingsfjellet, samt oppgradering av eksisterende vei.

Naimak forteller at det eksisterer så mange bindinger på oppstartede - og politisk besluttede prosjekt, at rommet for å prioritere nye prosjekt har blitt lavere.

- Dette er noe vi ser på landsbasis. Det henger også sammen med at prosjektene som har ligget foran har økt i omfang og pris.

Blir sluttført

På lista over igangsatte og bundede prosjekt ligger E6 Indre Nordnes - Skardalen. I første del av planperioden vil prosjektet med blant annet en skredsikringstunnel få sin siste bevilgning på 300 millioner kroner.

Totalt investeres det 2,1 milliarder til skredsikring i Sørkjosfjellet og Nordnesfjellet på E6 i Nord-Troms fram til 2018.

E6 langs Olderdalen til Langslett når fram på prioriteringslista basert på samfunnsøkonomisk nytte. Der er det spesielt to flaskehalser som er bemerket.

- Det ene er Kåfjordbergan, som er klart verst. Her har vi tenkt å begynne. Den andre flaskehalsen er på en strekning nærmere Langslett hvor det er dårlige grunnforhold. Hele strekningen fra Olderdalen til Langslett kommer forhåpentligvis godt ut i denne modellen. Grunnen er alle 60-sonene som eventuelt blir bygget om til 80 - og 90-soner.

- Det er beklagelig

- Hvis vegvesenet fikk bestemme alene, hvilke prosjekt i Nord-Troms hadde uten tvil havnet med i NTP?

- Bortsett fra de prosjektene som skal fullføres hadde Kvænangsfjellet vært øverst på min liste. Det er en kritisk fjellovergang i forhold til beredskap og eneste forbindelsen mellom nord-sør. Også E8 gjennom Skibotndalen og E6 mellom Nordkjosbotn - Hatteng skulle kommet med. Disse prosjektene har rykket ned, og det er beklagelig. Men den rammen med midler er gitt av andre, forklarer Naimak.

Bedre regularitet

Regionvegsjefen har trua på at Kvænangsfjellet kommer med i NTP-planen, til tross for en høy økonomisk ramme.

- Jeg har nokså god tro på at den på en eller annen måte i en eller annen form vil komme med. I alle fall på den delen som går på å sikre regulariteten.

- Har de kortsiktige tiltakene vært med på å forsinke prosessen om en langvarig løsning?

- Nei, det tror jeg ikke. Det er stor stemning for å få på plass en større løsning, avslutter han.